Restaurant Publiek

Lichtsfeer voor elke mood

Met één druk op de knop verandert topchef Olly Ceulenaere de lichtsfeer in zijn restaurant Publiek. Want Olly weet perfect welk gevoel hij wil creëren, zowel op het bord als in zijn restaurant. In zijn keuken werkt hij enkel met producten van topkwaliteit. En dat is niet anders voor zijn automatisch gestuurde verlichting.

Nonchalant op een positieve manier Toen Olly begin 2014 samen met zijn partner Kelly Dehollander een eigen zaak startte, wist hij precies wat hij wilde: “Ik wilde vooral een gevoel creëren. Een plek waar je je welkom voelt, een intieme plaats waar een nonchalante sfeer hangt.” Olly bedoelt een positieve nonchalance, want in zijn restaurant wordt niets aan het toeval overgelaten. Eten bij Publiek is een echte belevenis. Je wordt er heel attent ontvangen in een ontspannen kader. Het decor, de muziek, de verlichting: alles draagt bij aan de sfeer die Olly wil neerzetten. En je eet er uitzonderlijk lekker voor een redelijke prijs. Die topkwaliteit op het bord en in de zaal is ook de Michelingids niet ontgaan. Amper 9 maanden na de opening kreeg Publiek zijn eerste ster.

Makkelijk te bedienen Voor alles wat elektriciteit, elektro-installaties en automatisering betreft, kwam Olly op aanraden van een vriend terecht bij installateur Pascal Van Bruaene. “Pascal en ik hebben uitgebreid overlegd. Ik wilde een systeem dat makkelijk te bedienen is. Als we in volle bedrijvigheid zijn, wil ik me uiteraard volledig focussen op het eten en de klanten. Een groot bedieningspaneel in de zaal was geen optie. Daarvoor hebben we geen plaats en we willen dat alles ook esthetisch klopt. Dat heeft Pascal prima geregeld. Hij heeft alle gewenste lichtsferen vooraf geprogrammeerd, en ik kan de sfeer makkelijk veranderen met mijn smartphone, met één druk op de knop.”

“Als er nog te veel energie in de lucht hangt, laat ik het heldere licht nog even aan.”
Olly Ceulenaere, eigenaar en chef-kok van Publiek

Meer vermogen Installateur Pascal Van Bruaene: “Om te beginnen, moest het elektrisch vermogen van dit pand fors naar omhoog. De ovens, vaatwasser, verlichting, internet en beveiliging moesten immers naar behoren kunnen werken. Boven het restaurant bevindt zich het appartement van Olly en zijn gezin. Ook daarvoor zijn alle leidingen vernieuwd. Er kwam een groot nieuw verdeelbord van Legrand, een aanbouwkoker voor de bijkomende installaties en een apart verdeelbord voor de keuken. De bedieningsapp, het multimedia touchscreen en de bewegingsmelders in het toilet komen uit het gamma MyHOME van Bticino. De datakast die we eerst voorzien hadden, was te klein. De huidige datakast is drie keer zo groot. Hier is naast de gestuurde verlichting ook de kassa op aangesloten, de bewakingscamera, de branddetectie, de noodverlichting en het internet. Dat dient uiteraard feilloos te werken.”

Vast aanspreekpunt “Nadat de installatie klaar was, kwam Pascal ’s avonds terug om te kijken of het goed zat”, vervolgt Olly. “Het voordeel van werken met Pascal is dat hij ons project door en door kent. We zijn nu 6 jaar open en we proberen onszelf continu te verbeteren. Als er iets nodig is op het gebied van elektro, dan weet ik dat ik kan rekenen op Pascal. Hij is bovendien Bticino-expert, waardoor we kunnen profiteren van een extra garantie op de producten én van een gecertificeerde installateur.”

Keuze uit 10 lichtsferen Olly heeft de keuze uit een tiental lichtsferen. Als het restaurant opent, gaat het looplicht aan voor de verschillende leveringen van de leveranciers. Als de koks starten met hun voorbereidingen, gaat het functionele licht aan. Wanneer de poetsvrouw de zaal poetst, gaan alle lichtregisters open om te kunnen zien tot in de kleinste hoekjes. De middagklanten lunchen in helder licht. Zo kunnen ze bij een zakelijke lunch hun documenten of plannen lezen. De avond start in een warm licht, maar helder genoeg om de kaart te kunnen lezen. Naarmate de avond vordert, dimt Olly het licht om een gezellig en knusse sfeer te creëren. Die overschakeling gebeurt heel subtiel. Wanneer de laatste gast uiteindelijk de deur uit is en de keuken weer netjes, gaat hij over tot de modus ‘alles uit’. Waarop de screens aan de ramen automatisch sluiten.

Smart home: alles geconnecteerd

Tom Vergrote, adviseur bij Legrand: “Restaurant Publiek is een mooi voorbeeld van wat Legrand kan betekenen om uw restaurant, hotel, winkelpand, … slimmer te maken en af te stemmen op uw noden op het vlak van automatisatie. Deze systemen kunnen we trouwens ook integreren in nieuwbouwwoningen of renovatieprojecten. Met MyHOME_Up of Valena Next with Netatmo bedien je makkelijk de verlichting, de verwarming, de garagepoort, rolluiken, bewegingsdetectie en veiligheidscamera’s.”

Publiek Ham 39 9000 Gent 09 330 04 86 www.publiekgent.be

Deel dit artikel