Controleer en automatiseer je gebouw met de multiprotocol-oplossing van Trigrr

Renovatie van het Van Der Valk-hotel in Nijvel

Een heel gebouw aansturen met één enkele interface? Dat kan. Rexel bewijst het klaar en duidelijk met de renovatie van het Van Der Valk-hotel in Nijvel. Om die klus te klaren werd een beroep gedaan op installateur Mignone SA en het gamma van onze exclusieve leverancier Trigrr. “Verlichting, projectoren, ventilatie, rolgordijnen... Alles wordt aangestuurd met een tablet of smartphone”, vertelt Bob Wohrmann, General Manager van het hotel opgetogen.

Totaalrenovatie

“Toen we besloten om het hotel te renoveren, vond ik twee zaken belangrijk”, legt Bob Wohrmann uit. “Dat onze klanten uiteraard kunnen genieten van de best mogelijke ervaring, maar ook dat het operationele beheer van het gebouw zo efficiënt mogelijk werd gemaakt.” Geen kleine uitdaging, als je bedenkt dat het hotel 50 kamers telt, een restaurant met bar, een businesscenter met 15 vergaderzalen, een fitnessruimte en een wellnesscenter. De keuze viel uiteindelijk op Trigrr (het voormalige Bezonia), dat de exclusieve leverancier is van Rexel. Hun oplossing maakt het mogelijk om alle apparatuur die oorspronkelijk niet gemaakt is om onderling te communiceren, toch op elkaar aan te sluiten.

Praktisch

De momenteel door de klant gebruikte interface stuurt volgende zaken aan:

  • De Dali verlichting, die wordt geregeld door een Helvar-gateway en Niko Home Control 2
  • De schermen van Philips en iiyama en projectoren Optoma PJlink in de vergaderzalen
  • De audiosystemen van Bose, de Behringer-mixtafels en de Shure-microfoons
  • De videobronnen die worden verdeeld via een HDbaseT Bluestream-matrix
  • De ventilatie via het domoticasysteem Velbus
  • De rolgordijnen en projectieschermen via Niko Home Control 2

“Zodra een toestel in staat is om te communiceren, kunnen we het in onze oplossing integreren”, licht Jean-Michel Verhulst, Managing Director van Trigrr toe. “Onze multiprotocol-software staat los van het materiaal. We hebben om het zo te zeggen een soort Google Translate voor domotica uitgewerkt.” [lacht] “Zo ontwikkelden we al connectoren voor KNX, DALI, PJLlink, Niko, DANTE, Velbus, Bacnet, Legrand... En die lijst wordt met ieder nieuw project weer een stukje langer.”

“Zodra een toestel in staat is om te communiceren, kunnen we het in onze oplossing integreren.”
Jean-Michel Verhulst, Managing Director van Trigrr

Opdracht volbracht?

Daar is de General Manager Bob Worhmann, in ieder geval van overtuigd. “Dankzij de interface op maat hebben we alles op ieder moment binnen handbereik. Bovendien hebben we verschillende scenario’s kunnen uitwerken die het operationele beheer van het hotel stukken eenvoudiger maken. Neem nu de nachtwaker. Die hoeft niet meer het hele gebouw voortdurend te doorlopen. De lampen gaan om middernacht automatisch uit en om 6 uur ‘s ochtends weer aan.” De klanten zijn ook bijzonder te spreken over het businesscenter. “De projectoren kunnen nu worden bediend vanuit de app, terwijl we onze klanten vroeger moesten begeleiden in de vergaderzalen om uit te leggen hoe alles werkte. Dat is toch een forse verbetering!”

Ook voor de installateur?

Naast de klanteninterface omvat de oplossing ook een softwareprogramma op een speciale server bij de klant en vooral een configurator. “Die maakt ons het werk veel eenvoudiger”, legt Mignone SA uit. “Met de configurator kunnen we de oplossing afstemmen op de behoeften van de klanten... en in functie van het gebouw in kwestie. We regelen er de elementen mee die moeten worden aangesloten, de interacties tussen de verschillende technieken, de scenario’s en de ontkoppelmechanismen. Alles gebeurt gecentraliseerd en vrij intuïtief.” Een mooi voorbeeld van interconnectie ten dienste van de efficiëntie.

Deel dit artikel