Het Ziekenhuiscentrum van Moeskroen

Laadpalen met managementsysteem voor vermogen

Jérémie Leleu, verantwoordelijk voor (bio)techniek bij het CHM, en Miguel Eeckhout, Specialist Electrical Charging Stations bij Rexel.

Bezorgd over zijn ecologische voetafdruk en zich bewust van de toenemende aanwezigheid van elektrische voertuigen op onze wegen, heeft het Ziekenhuiscentrum van Moeskroen (CHM) 15 laadpalen voor zijn personeel geïnstalleerd. Het bijzondere daaraan: het simultane beheer van het vermogen, dankzij een Load Management System. Gesprek met Jérémie Leleu, verantwoordelijk voor (bio)techniek bij het CHM, en Miguel Eeckhout, Specialist Electrical Charging Stations bij Rexel.

“Ik ben elektrotechnicus van opleiding, maar ik had geen ervaring met oplossingen voor elektrische voertuigen”, aldus Jérémie Leleu. “We hebben dus gevraagd aan Rexel om ons te begeleiden bij het denkproces rond dit project, en bij de ontwikkeling en uitvoering ervan.” De keuze viel op 15 laadoplossingen van het type EVLINK G4 van Schneider, geïnstalleerd op een nieuwe buitenparkeerplaats. “In een medische omgeving is veiligheid cruciaal”, legt Miguel Eeckhout uit. “Voor de gebruikers, de auto’s, maar ook voor de infrastructuur. Daarom hebben we gekozen voor continuïteit op merkniveau, met een kast, beveiligingen en laadpalen van Schneider Electric, gekoppeld aan een Load Management System.”

“Dat dynamische beheersysteem maakt het mogelijk om tot op een honderdste van een seconde te meten welk vermogen naar de laadstations kan worden geleid”
Jérémie Leleu

Optimale veiligheid

De veiligheid van de gebruikers wordt ook gegarandeerd met nieuwe Acti9-differentieelschakelaars van het type B-EV, geplaatst in een kast die werd ontworpen in samenwerking met het Prisma Center van Jumet. “Bovendien hebben we elke laadpaal uitgerust met een spanningslosser, type MNx. Dat is geen wettelijke verplichting, maar wel duidelijk een pluspunt in een zorginfrastructuur”, gaat Miguel Eeckhout verder. “De MNx opent automatisch de stroomonderbreker in het geval van een storing op het niveau van de wagen, het laadstation of de kabel. Het systeem beveiligt dus de auto en de hele infrastructuur verderop in de keten.”

Simultaan beheer van het vermogen

Aangezien het ziekenhuiscentrum is uitgerust met fotovoltaïsche panelen, verdeelt het LMS-systeem het beschikbare vermogen over de installatie. Het houdt rekening met de lokale productie en het aantal aangesloten voertuigen. “Dat dynamische beheersysteem maakt het mogelijk om tot op een honderdste van een seconde te meten welk vermogen naar de laadstations kan worden geleid”, vult Jérémie Leleu aan. “Die gelijktijdigheid maakt het systeem zeer veilig, vermits we de mogelijkheid hebben om tot 45 laadstations te gaan.”

Mobility+ voor de service

Omdat de parkeerplaats uitsluitend bestemd is voor ziekenhuismedewerkers, wilde de directie een systeem op maat voor supervisie en toegankelijkheid. “We hebben daarom besloten om het technische gedeelte te scheiden van het beheer. Voor dat laatste doen we een beroep op onze partner Mobility+”, vervolgt Miguel Eeckhout. “Ook al heeft het CHM de mogelijkheid om de toegang te beheren via de online interface van Mobility+, om bijvoorbeeld een nieuwe gebruiker of toegangsuren toe te voegen, het is Mobility+ die de facturatie en de klantenservice afhandelt.”

Concreet? De gebruiker kiest zijn provider en maakt verbinding met het laadstation via de NFC van zijn telefoon. Mobility+ factureert de kosten aan hem, op basis van de tarieven die het CHM bepaalt, en maakt de bedragen over aan het ziekenhuis. Het ziekenhuis komt dus niet tussen in het dagelijks gebruik van de laadpalen. Een oplossing die optimale veiligheid en beheersgemak combineert.

“In een medische omgeving is veiligheid cruciaal”
Miguel Eeckhout

Deel dit artikel